Det är roligt att arbeta inom turism. Du får träffa människor från hela världen och dessutom kan du tjäna bra med pengar. Det gäller dock att vara väl påläst och att ha smarta sätt att nå ut till dina kunder på.
Information är den viktigaste delen av ett välfungerande turistcenter. Det ska vara lätt för besökarna att hitta kartor och beskrivningar av platser och utflykter. Genom att ställa ut broschyrer överallt kan turisterna lätt se och komma åt vad de vill ha. Det finns många olika sätt att visa upp broschyrerna på, så gå gärna och köp broschyrställ här för högkvalitativa och smidigt levererade produkter. Några exempel på bra broschyrställ är:
- Informationsställ som kan stå på golv eller bord
- Roterande ställ där du får plats med flera broschyrer, exempelvis på olika språk
- Broshyrställ i glas eller nät som antingen kan stå på golvet eller hängas på väggar
Ge turisterna vad de vill ha
Ett viktigt sätt att tjäna pengar på inom turism är service och utflykter. Du kan till exempel hjälpa till med biluthyrning, att boka särskilda restauranger och visningar eller sälja biljetter till exkursioner. För att det ska gå bra krävs lättillgänglig information men också ett behagligt sätt som inger förtroende. Det är därför som egenskaper som trevlighet och att vara social är extra uppskattade inom turist-yrken som till exempel flygvärdinna eller reseledare.
Det är A och O att ha mycket bra information också. En besökare vill känna att han eller hon får rätt information om utflykter och besöksmål, men också att turistcentrat kan hålla dem uppdaterade om orosmoment eller förhinder på plats, exempelvis ett eventuellt terrorhot eller svåra trafikstörningar. Håll dig alltid uppdaterad om de populäraste museerna och besöksmålen – det är viktigt att veta vad som passar varje kund bäst.
Locka med bra erbjudanden
För att ett turistcentrum ska gå bra är det viktigt med bra personal som bemannar informationsdisken och att det finns service att tillgå. Något så enkelt som gratis internet och möjlighet att fylla på vattenflaskor kan vara lockande för många besökare. Det är också smart att kunna erbjuda rabatter, exempelvis om turisten bokar en utflykt får de rabatt på nästa. Utveckla också ett bra nätverk med lokala företag som restauranger, caféer, hotell och guider och se alltid till att visa din allra charmigaste sida i alla lägen.